Yalan haber, ne değildir
Gazetecilikte "gerçeği yansıtmayan" haberlere "yalan haber" denmez!
"İddia" da denmez
Bu terimler akademik "avama" mahsustur
**
Üretilmiş, tasarlanmış, uydurulmuş şeyler değersiz, basit ve etkisiz olsa idi yüce "sanat" ve teorisi çoktan çöker ve en ziyade "sanat faaliyeti" küçümsenirdi
Oysa esasen sadece "uydurulmuş" şeyler bir "değer" arz eder
Şâir en büyük yalanını nakaratta atarken bir romancı en çok jurnallerken uydurur!
En usta ressamların en nâdideve pahalı "pitoresk" bakışları ise "çarpıtılmış" bir taklit dahi değildir
Santimentalbir aks-i sada yahut bir akort ne vadeder?
Ebediyet mi?
**
Dünya'nın ve içinde neşvünemâ bulmuş yaşamın "tasarlanmış" en büyük sanat eseri olduğunu, kimilerinin "hakikat" dediği gerçeğin bambaşka bir şey olduğunu, elde kalanın önce "yalan" sonra da "beyhûde" olduğunu çakan post modernler böyle süslü işlere asla pirim vermezler
Hatta böyleleri "süs" diye kullanılmış bir "yaldız" işleme gördü mü ürker!
Altında bir "yalan" ve o yalandan ayıklanması gereken bir "hakikat" var muhakkak, der.
Değil sanat, halen süren sözde "tarihin" dahi üzerinde fazla durulmaya değer bir "gerçek" olmadığını söyleyen bu zevat, şırıl şırıl akan bir nehrin, her şeyden önce "akması nedeniyle aldatıcı" olduğunu anlamıştır çünkü
Aldatmayan "yalansız" sanat olmaz!
**
Doğru Gerçek
Yalan İddia
Ve haber
Bu kelimelerin ifade ettiği tanım ve alt başlıklar "gazetecilik" işinde de bir tasarım yani bir "sanat" konusudur
Bir boncuğu renkli bir ipe geçirip bir ucunu ötekine bağlamak yani işe yaramasa da "tasarlamak" sanat oluyor da günlük bir bayağılığı "yorumla" dönüştürmek yahut toplumsal bir hakikati siyasal bir devinime gark etmek neden sanat olmuyor!
Önce "söz vardı" da" hitab" sonradan nasıl sanat oldu?
**
Başından beri "gerçeği yansıtmayan" haber, "manüpülatif haber" demektir ve malzemesi artık ham olmayan "yalanı"içinden ayıklamak, temizlemekhem zor, hem gereksiz hem de ilgi duydukça imkânsızlaşan bir şeydir
Tüm değeri, ustalığı "dezenformasyon" olan bu haberler "tekrar" yoluyla şırıl şırıl akan ve önünde bir süre sonra takatsiz deviren bir nehre dönüşür ve kapılmamak elde değildir
Çünkü hareket eder
Güçlü bir şekilde kendini tekrar eder.
"Nerede hareket orada bereket"in menfi tarafı da zaten budur!
Üretilen her şey kulağa bir "fısıltıyla"geldiğinden işitmek için "dinlemek" tehlikelidir
**
Gazetecilikte "gerçeği yansıtmayan" haberlere "yalan haber" denmez!
"İddia" da denmez
Enformasyon alanı içinde bu terimler akademik "avama" mahsustur
Sanatsız haber,yorumsuz bilgidir
Şu halde "Medya Demokrasisi" içinde yer alan ve yapay olarak oluşturulan "İkinci realitenin" birinci gücü basın ise eğer, "Haber-Yorum" denen şey "en tehlikeli sanat" demektir
"Basın dördüncü kuvvet" söylemi,gücünü haberden değil, haberin "sanatla"çarpıtıldığımanipülatifustalıktan alır.
Zira suni olarak oluşturulan alan muhakkak doldurulmalıdır
**
Zamanın başından beri "yalancının" korktuğu "doğruyu", tüm kategorilerde "sanat" manipüle etti
Doğru ile yalanın arasındaki uçurum "sanat faaliyeti" içinde bu nedenle "değersizliği" nedeniyle övülür
Haber ve gazetecilik tüm bunlardan azâde değildir
Hatta en çok o, iç içedir
İlk flaş manşeti, doğru ile yalanı harmanlayarak ilk insan çiftine kim çekmişti?
"Son Dakika" tavsiye içeren o ilk haberindezenformatik ilk kaynağı kim ise, bu mesleğin pîri, ustası da maalesef O'dur
Yorumlar
Dikkat!
Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.