Alexa atrk.gif
banner
banner
banner
Ana Sayfa >> Yazarlar Ferhat ATİK | 16 Mayıs 2019, Perşembe

Ey aşk!

Paylaş  
18
21
17

Dante nasıl Rönesans’ı müjdelediyse, şiirin de geleceğini haber verir. Her ne kadar kökü Roma’da, Vergilius’ta bulunsa da...

İlahi Komedya, bir edebiyat klasiği. Dante’nin Cehennem, Araf ve Cennet’e yaptığı hayali bir seyahatin öyküsü. 1300 yılının 7 Nisan gecesi başlayan ve bir hafta süren seyahatin öyküsü. Cehennem ve Arafta kendisine şair Vergilius rehberlik ederken Arafın tepesinde görevini Beatrice’ye bırakır. Burada sunduğu Evren Dizgesi tamamen Batlamyus Dizgesi’ne dayanmaktadır. Dante’ye göre, Yer Evren’in merkezindedir ve hareketsizdir. Yer’in etrafında sırasıyla, Ay, Merkür, Venüs, Güneş, Mars, Jüpiter ve Satürn’ün küreleri bulunur. Satürn küresinden sonra, sabit yıldızlar küresi ve ondan sonra da ilk hareket ettirici küre gelir. Onuncu küre ise, en yüksek küre, yani Tanrının evidir. Küreler, meleklerin yardımı ile hareket eder. Dante, Aristoteles’in etkisi ile ortak merkezli küreler dizgesini benimsemiş, dışmerkezli kürelerin olmadığını savunmuştur.

Luigi Valli gibi kimi araştırmacılara göre Fede Santa ya da Fedeli D’Amore (Aşk Sadıkları) adlı ezoterik örgütün bir üyesi olan ve “Tapınak Şövalyesi” ünvanını almış olan Dante’nin “İlahi Komedya” adlı yapıtı, baştan aşağı ezoterik bilgilerin sembolizm içinde verildiği bir yapıttır. Dante ezoterik bilginin yoğun olarak kullanıldığı, içerdiği sembolizmi tam anlamıyla çözülememiş yapıtının cehennem adlı bölümünde bunu kendisi şöyle dile getirmektedir: “Sağlıklı bir akla sahipseniz, şu tuhaf dizelerin arasında saklı öğretiyi kavrayınız.” Dante’nin yapıtındaki “cehenneme iniş” aslında inisiyasyonlarda yaşanan bir deneyimdir. İnisiyasyonlardaki ilk aşamanın sonunda yaşanan bir deneyimi ifade eder. Kimi inisiyasyonlarda bir tabutta geçirilen, tüm inisiyasyonlarda mevcut bu deneyimi yaşayan inisiye adayı, nefisa merkezli öğelerden ya da tortulardan arınarak “ikinci doğuş” diye adlandırılan saf bilinç halini elde eder. Dante’nin göklerin kat kat olduğunu belirtmesi de pek çok tradisyonda rastlanan bir sembolizmdir. Kimilerine göre Dünyanın kozmik tabakalaşmasını, dünyanın esiri maddelerinin gitgide süptillik göstermek üzere derecelenmesini simgelemektedir. Dantenin bu yapıtında kullandığı sayısal sembolizm incelendiğinde en çok kullandığı sayılar, profesör Rodolfo Benini’nin de saptadığı gibi 3,7 ve 22’dir. Yani Dante “İlahi Komedya” adlı yapıtını 3,7 ve özellikle 22 sayısını esas alan bir sistem üzerine kurmuştur. 22 sayısı Kabala’da, tarotta, ezoterizmde önem verilen bir üstat sayıdır. Bu yapıtta geçen, anlamı çözülememiş “Can Grande della Scala” sözüyle de kimilerine göre “Merdivenin Büyük Köpek Takımyıldızı” ya da “Merdivenin Büyük Kaanı” demek istemişti.

*

Dante’nin en bilinen eseri, İlahi Komedya’dır (La Divina Commedia). Bu eser Cehennem, Araf ve Cennet isimlerinde üç ciltten oluşmuştur. Dünya edebiyat tarihinin en büyük eserlerinden biri kabul edildiği gibi, modern İtalyanca`nın da temelini oluşturur.

Modern Avrupa ve İtalya için önemli bir figürdür ve İtalya’daki metal 2€’ların tura tarafında, Dante’nin resmi bulunuyor.

Dante’nin sadece hayatı, siyaseti, eserleri değil aşkı da konuşulur.

Dante denince ilk akla gelen isim onun sonsuz bir aşk ile bağlandığı Beatrice’dir. Dante’nin çocukluğu ve gençliği hakkında çok az bilgiye sahip olunsa da, şairin dokuz yaşındayken kendisinden bir yaş küçük Beatrice’ye aşık olduğu kesin olarak bilinmektedir.

O her şeye kadir aşk, bize bir de Dante yaratmıştır besbelli.

*

Ilık bir bahar akşamı yağmuru olsam

Yağsam sevgililerin üzerine

Usul usul konsam yanaklarına

Öyleki altımda aşıklar dansetse

Birbirlerine sevgi sözcükleri fısıldasalar

Mutlu olsalar yani benimle birlikte

Yalnızlara bir umut olsam o gece

Yüreksizleri yüreklendirsem

Korkaklara cesaret olsam

Ve... Bir gün gelip te beni hatırlasalar

“sana o yağmurda evlenme teklif etmiştim”

Dese yaşlı bir hanım kocasına

“o gün tanıştık babanla”

Dese bir anne kızına

O yağmur deseler hep o gece deseler

Hiç bilmeseler senden o gece ayrıldığımı...

Bu İçeriğe Emoji İle Tepki Ver
0
 
1
 
0
 
0
 
0
 
0
 
0
 

Facebook yorum
YORUMLAR
0
ONAY BEKLEYENLER
0
YAZARIN SON 10 YAZISI
22 Mayıs 2019, Çarşamba    Allodoxia Etkisi ve Kıbrıslı Türkler
21 Mayıs 2019, Salı    "Ben" ve "ben"
20 Mayıs 2019, Pazartesi    Ne güzel şey
17 Mayıs 2019, Cuma    Hayal kurun, gelecek mutlu olsun
15 Mayıs 2019, Çarşamba    Neler kaçırmışız?
14 Mayıs 2019, Salı    Aydınlığa mektuplar
13 Mayıs 2019, Pazartesi    Sermayenin kültürel ayrımları
10 Mayıs 2019, Cuma    10 Mayıs'ın düşündürdükleri
8 Mayıs 2019, Çarşamba    Hayallerimiz olur belki yeniden
6 Mayıs 2019, Pazartesi    K

banner
banner
banner
banner
banner
banner

Allodoxia Etkisi ve Kıbrıslı Türkler
Ferhat ATİK | 22 Mayıs 2019, Çarşamba
Birincil derecede, medyayı kullanarak ama genel siyasi ve sosyal söylemleri de içine alarak yapılan Allodoxia, bir etki şeklinde halkla buluşur.
Temel olarak Allodoxia etkisini, inançların/kanaatlerin yer değiştirmes...
"Ben" ve "ben"
Ferhat ATİK | 21 Mayıs 2019, Salı
Felsefi bir kavram, kendileri içsel değişkenler tarafından tanımlanan düşünce alanlarında pek çok işlevi yerine getirir. Elbette bu alanların içsel değişkenler ve işlevlerle karmaşık ilişkisi içerisinde dışsal değişke...
Ne güzel şey
Ferhat ATİK | 20 Mayıs 2019, Pazartesi
Siyasetin başkenti gibidir Pazartesi. Dertlerin, tasaların, ekonominin başkenti gibi. Kara ile renklenir, damgalanır. İçimizden gelmezler diyarı gibidir Pazartesi günleri. Hele hele Pazar günleri memur “ayrıcalığıyla”...