Kıbrıs meselleri hakkında

loading
29 Mayıs, Cuma
£

8.40

7.55

$

6.82

KÖR GÖZE PARMAK

Doç. Dr. N. BERATLI
nazim.beratli@kibrispostasi.com
Doç. Dr. N. BERATLI
A- A A+

Kıbrıs meselleri hakkında

Yunan mitolojisi, yalnız bugünü değil, yukarı barbarlık çağı ile kölecilik arasındaki geçişi, ya da anaerkil toplumun, ataerkile evrilme dönemini de anlatan sonu gelmez bir kaynaktır.

Mitolojide efsane diye aktarılan kimi şeylerin, gerçek olduğunu tarih ve arkeoloji sonradan ortaya koymuşlardır koymasına ama yine de bu hikayeleri, modern tarihle ayni derekede ele almak, mümkün değildir, elbette...

Şimdi ele alacağımız hikayede, İzmir'in bir Kıbrıslı tarafından kurulmasına değgin bir söylence ile birlikte, mersin ağacının kutsanmasının kökenini de ele alacağız.

Zamanın birinde, Kıbrıs Kralı Kinyras'ın bir kızı olur. Kıza, Miryna adı verilir.

Miryna büyüyüp serpildikçe, güzelleşmeye başlar.

Sonunda o kadar hoş ve güzel bir genç kız olur ki, görenler seyrine doyamaz.

Annesi Kıbrıs Kraliçesi, kızının güzelliğnden o kadar gururludur ki, sağda solda, kızının Afrodit'ten bile güzel olduğunu söyleyip, övünmeye başlar.

Sonunda, kraliçenin sözleri, Güzellik ve Aşk Tanrıçası'nın kulağına gider.

Afrodit, bu söylentiye çok bozulur ve kızı görmek ister. Miryna'yı gören tanrıça, kızın gerçekten çok güzel olduğunu da fark edince, hırsı kıskançlığa dönüşür.

Öyle birşey yapmaya karar verir ki Miryna Kıbrıs'ta yaşamaya devam edemesin ve adanın en güzel kadını sıfatı, kendisinden başkasına layık görülemesin.

Aşifte tanrıça Afrodit'in planı, haincedir:

Mirina'yı, babası Kral Kinyras'a aşık eder.

Kendi babasına.

Böylece, kraliçeye "kızın o kadar güzel ki kocan seni onunla aldattı" mesajı verilecektir.

Zavallı Kral Kinyras, olup bitenin farkında değildir ama Miryna, kendi babası için, yanıp tutuşmaktadır.

Sonunda, bir gece Mirina nedimesi ile anlaşarak, kralın koynuna girmek için, bir oyun yapar.

Nedime, akşam yemeğinde krala o kadar çok şarap içirir ki, sonunda Kinyras, sarhoşluktan ne yaptığını bilemez hale düşer.

Şaraptan sızan kral yatağına kaldırıldığında, o ne yaptığını bilemez halde uyurken, Miryna da soyunup silkinerek, yatağa kralın koynuna girer.

Kinyras, sarhoş halde kızıyla sevişir ve uyuyakalır.

Şaraba eklenen ateşli aşk gecesinin sarhoşluğu ile sabah uyanıp da yanındaki güzelin yüzünü görmeye davranan Kral Kinyras, yanında çırılçıplak uyuyan ve bir gece önce seviştiği kadının kendi kızı olduğunu görünce, beyninden vurulmuşa dönerek, kılıcına davranır.

Kızı, oracıkta öldürecektir.

Bu esnada uyanan Miryna, yataktan fırlayarak çırılçıplak kaçmaya başlar.

Ardında da elinde kocaman kılıcı ile, babası Kıbrıs Kralı Kinyras...

Bu kaçma kovalama, kral kızı yakalayıncaya kadar, sürer.

Mirina'yı yakalayan Kinyras, onu öldürmek üzere, tam da kılıcını kaldırdığı sırada, kız aniden bir Mersin Ağacı'na döner ve böylece canı kurtulur.

Miryna masumiyetin sembolü olup, Afrodit'in komplosuna kurban gittiği için, onun canını kurtaran Mersin Ağacı, o zamandan sonra, kutsal kabul edilmeye başlanır.

Kız ise artık adada barınamayacağından, buradan ayrılıp, Ege Denizi kıyısında yaşayabileceği bir yer aramaya başlar.

Sonunda, bir koyda yerleşmeye karar verir.

Burada yerleşir ve etrafına toplananlar, orada bir kent kurulmasına neden olurlar.

Kent, önceleri Miryna'nın adıyla anılır.

Zaman içinde, "Stin Miryna" "Miryna'dan geliyorum" deyimi, "Smirina"ya, Türk ağzında ise İzmir'e döner.

Mirryna, ayni zamanda Mersin ağacı da demektir.

Kıbrıs ve Doğu Akdeniz ülkelerinde bu ağaca kutsal bazı işlevler atfedilmesinin altında, Yunan mitolojisinin, bu eski söylencesi yatmaktadır.

Bitti mi?

Hayır…

Mirryna, babası ile kurduğu ilişkiden, bir erkek çocuğu doğurur: Adonis…

Mitolojide, erkek güzelliğinin sembolüdür.

O da tutup, kime aşık olsa beğenirsiniz?

Afrodit'e…

Buluştukları aşk yuvaları da Kıbrıs!

Dali köyü…

Zaten köyün adı Adonis'e adanmış!

Olan Myrrina'ya olur…

Ne güzel meseller, ha?

banner

Yorumlar

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.